5 wskazówek, jak biegać zimą

Gdy spadnie słupek rtęci w termometrze, niekiedy trudno jest zmotywować się do wyjścia i treningu. Kilka małych ulepszeń pomoże Ci jednak przetrwać zimowe miesiące. Oto niektóre z nich.

  1. Dostosuj swój trening do warunków i nie trzymaj się sztywno tego, co sobie zaplanowałeś. Spróbuj tego, co biegacze nazywają zabawą biegową (fartlek) – jest to ciekawy rodzaj treningu, podczas którego to teren dyktuje ci tempo. W ten sposób unikniesz niepotrzebnego ryzyka lub stresu i nie będziesz potrzebować długich odpoczynków, podczas których stałbyś na zimnie i marzł.
  2. Unikaj biegów na dalekie dystanse i z powrotem, które mogłyby narazić cię na to, że zmarzniesz i zmęczysz się będąc daleko od domu – zamiast tego, rób kółka bliżej domu, lub wykonaj tylko bieg powrotny – niech ktoś cię podrzuci kilka kilometrów, skąd wrócisz do domu.
  3. Temperatury są zazwyczaj najniższe wczesnym rankiem i późnym wieczorem – jeśli to możliwe, planuj bieganie o cieplejszych porach dnia.
  4. Nie biegaj z pustym żołądkiem – zjedz śniadanie lub przekąskę bogatą w węglowodany, aby zaopatrzyć się w zapas energii.
  5. Pamiętaj, aby podczas dłuższych biegów pić duże ilości wody – kiedy na zewnątrz jest zimno, możesz nie zdawać sobie sprawy, że się pocisz. Pocisz się, więc dobrym pomysłem jest mieć przy sobie coś, co pozwoli uzupełnić płyny.

Zadbaj o strój

Ubranie się odpowiednio do warunków jest również bardzo ważne. Poniższe wskazówki pomogą ci zatrzymać ciepło i ochronić się przed chłodem.

zima

  1. Założenie kilku warstw jest złotą zasadą z dwóch powodów: po pierwsze powietrze uwięzione pomiędzy warstwami ubrania poprawia izolację, a po drugie umożliwia prostą regulację temperatury poprzez dodanie lub usunięcie poszczególnych warstw podczas biegania.
  2. Wybieraj oddychające, lekkie, odprowadzające pot tkaniny, takie jak Nike Dri-FIT, a nie bawełnę, która zatrzymuje wilgoć przy skórze i ją podrażnia.
  3. Nie próbuj się ubrać zbyt ciepło. Ubierz się tak, jakby temperatura na zewnątrz była o 7˚C wyższa, bo twoje ciało i tak się rozgrzeje, kiedy zaczniesz biec.
  4. Aby nieco ułatwić sobie wyjście na dwór w zimny poranek, poprzedniego dnia wieczorem połóż swoje ubrania na kaloryferze.
  5. Pamiętaj, aby twoim kończynom było ciepło. Czapka, rękawiczki i ciepłe skarpety do biegania są zimą niezbędne. Jeżeli twoja głowa wydaje się coraz zimniejsza, dzieje się tak z powodu koncentracji komórek nerwowych na głowie i szyi, które sprawiają, że są to obszary pięć razy bardziej wrażliwe na zmiany temperatury, niż inne.
  6. Rozważ zakup drugiej pary butów do biegania na zimę, większej o pół numeru, aby zapewnić miejsce na grubsze skarpety lub drugą ich parę.
  7. Rękawiczki bezpalcowe przydadzą się do ogrzania rąk do czasu, kiedy zaczniesz wytwarzać ciepło podczas biegania.
  8. Jeżeli jest tak zimno, że podczas oddychania pali cię w gardle, spróbuj biegać z szalikiem zasłaniającym nos i usta, który będzie nagrzewał i nawilżał powietrze, lub użyj kurtki z odpowiednią maską chroniącą twarz.

Fot. onnola (licencja CC 2.0 BY-SA)

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.